הפעוט מסרב לצחצח שיניים? 5 דרכים יצירתיות לגרום לו לשתף פעולה בחיוך

You are currently viewing הפעוט מסרב לצחצח שיניים? 5 דרכים יצירתיות לגרום לו לשתף פעולה בחיוך

רבות נאמר על חשיבות צחצוח השיניים. יותר ויותר מחקרים מוכיחים קשר ישיר בין שיניים וחניכיים בריאים לגוף בריא. מעבר לכך, חיוך יפה יתרום גם לביטחון העצמי של הילד בחברה שבה אנו נשפטים על המראה החיצוני שלנו כל הזמן. עם זאת, רוב הפעוטות מסרבים לצחצוח שיניים, כי זה לא נעים להם והם אינם מבינים את חשיבות הצחצוח. ההורים, מצידם, מתעקשים על כך ובצדק, אך לרוב אינם מצליחים לגרום לשיתוף פעולה מהפעוט. הם נגררים למריבות, לאיומים, לצעקות, ולעיתים בסוף מצחצחים בכוח. חבל, כי אפשר אחרת! הנה דרכים יצירתיות, פשוטות וקלות שיגרמו גם לפעוט הסרבן שלכם לשתף פעולה, ואפילו בחיוך ובכיף.

בדגדוג

אל תצחצחו את השיניים של ילדכם, אלא דגדגו אותן. השיטה תעבוד כאשר אתם באים לילד מתפקעים מצחוק. אם הוא לא נדבק מצחוקכם, דגדגו אותו. וכך, כששניכם צוחקים ונהנים, הציעו לדגדג לו גם את החניכיים או את השיניים וצחקו על כך יחד איתו. אם הצחוק שלכם אמיתי, זה עובד נהדר. מניסיון.

בספירה

צחצחו לפעוט שיניים כשאתם סופרים עד עשר בצחצוח השיניים למטה, עשו כמה שניות הפסקה ושוב ספרו עד עשר כשאתם מצחצחים לו את השיניים למעלה. שיטה זו גורמת לפעוט לשתף פעולה מתוך תחושה שהצחצוח אוטוטו נגמר. כמובן שאתם קובעים את קצב הספירה. התחילו מהר, כדי שהילד ישמח שזה נגמר מהר ויתרגל לכך ביתר קלות. האטו עם הזמן בלי שהוא ישים לב. אפשר גם לעודד את הילד לספור. הרבה פעמים הם אפילו יספרו לבד כשפיהם פתוח, כדי להאיץ את הצחצוח.

בצחוק

השמיעו קולות מצחיקים תוך כדי הצחצוח, עשו דברים מצחיקים, למשל נסו לצחצח את השיניים של הדובי ואז תצחקו עם הפעוט שהתבלבלתם, המציאו שיר על צחצוח שיניים עם שם ילדכם. אפשר לזייף ולשיר בלי חרוזים. להפך, ככל שהשיר יהיה מגוחך יותר ואתם תצחקו יותר, כך גם ילדכם. אם ילדכם פתאום מתנגד באמצע הצחצוח וסוגר את הפה, המציאו שהמברשת נתקעה והשמיעו קולות מצחיקים. בדרך זו הוא יחזור לשתף פעולה מהר יותר מאשר בכעס ובאיומים.

תינוק מצחצח שיניים

שוחד

כן, שוחד. נצלו את העובדה שיש חנויות המוכרות הפתעות בשקלים בודדים כמו: בלון, כדור קטן, פזל קטן, מפריח בועות, צבעים, חוברת צביעה, ועוד. את כל הדוגמאות האלה ועוד הרבה אחרות מצאתי בפחות מ-3 שקלים. אל תפחדו שהפעוט יתרגל ויבקש הפתעות על צחצוח כל חייו. זה לא יקרה, וזו שיטה נהדרת לעזור לפעוט לאמץ הרגל בריא בחיוך ובשיתוף פעולה. השיטה עובדת נהדר לפעוטות בגילאי 2-3. הנה טיפים שיעזרו לכם לקצר את השימוש בשוחד:

  • אל תציעו מראש את השוחד, אלא רק כשמתחילה התנגדות.
  • זכרו להחמיא לילדכם בזמן הצחצוח. אחרי הצחצוח אמרו לו כמה הוא היה נהדר וכמה אתם גאים בו. אם ההורה השני נוכח או מבוגר אחר, שבחו את הילד בפניו בסגנון "אבא, ראית איך הוא צחצח שיניים יפה?" או תאמרו לילד להראות להורה השני את שיניו היפות.
  • אחרי הצחצוח, גם אם הבטחתם הפתעה, אל תמהרו לתת. במקום זאת, הסיחו מיד את דעתו של הפעוט במשחק משותף. הרבה פעמים הוא ישמח מהמחמאות ומהמשחק אתכם, וישכח מההפתעה. כך הוא יתרגל שזה התגמול לצחצוח. עם זאת, אם הוא ביקש והבטחתם, תנו לו.

התניה

אפשר להתנות משהו שהילד רוצה בצחצוח שיניים. פעוטות כבר מבינים התניות גם ללא איום מפורש. תוכלו לומר "בוא, נצחצח לך שיניים ואחר כך אקרא לך סיפור". הפעוט יבין שבלי צחצוח הוא לא יקבל את מה שהבטחתם אחריו. אם תבטיחו לו משהו שהוא ממש אוהב (לישון עם אימא / לדבר עם סבתא /  לשחק אתכם משחק מסוים ועוד), הוא ישתף פעולה בלי בעיות. שוב, לא לשכוח להחמיא המון ולצחוק יחד.

טיפים ועצות לצחצוח שיניים לפעוטות:

  • בגיל פעוטות אפשר לוותר על צחצוח הבוקר. שימו לב שעל הצחצוח לפני השינה אסור לוותר.
  • חשוב שמבוגר יצחצח את פה הפעוט. אם הפעוט מתעקש לצחצח לבד, נסו לשכנע אותו לעשות זאת אחרי שאתם צחצחתם לו, כדי לוודא שהמשחה מצחצחת את כל השיניים שלו ולא רק נבלעת. אם הוא מתעקש להיות ראשון, תנו לו מברשת בלי משחה, ורק אחרי שהוא מסיים ותורכם מתחיל, שימו משחה וצחצחו לו את הפה.
  • עד גיל שנתיים צחצחו לפעוט את השיניים במברשת בלי משחה. מגיל שנתיים הוסיפו משחה המתאימה לפעוטות, אך שימו מעט מאוד, כי הם בולעים את המשחה וזה לא בריא כלל. כשאתם מזהים שזה אפשרי, עודדו את ילדכם לירוק את המשחה לכיור.
  • בזמן הצחצוח, הסיחו דעתו בשיחה, בשיר, בבדיחות או במחמאות. כך תקטינו את הסיכוי שהוא יתנגד באמצע הצחצוח ולא ייתן לכם לסיים.

כתיבת תגובה